Sång 5: Vi följer ännu våra jordevanor

Dan Henriksson, librettist & regissör för Aniara:

 

Bara några sekunder innan vår video börjar förkunnar Berättaren: ”Ett pris på tio millioner gondi har lovats den som som vänder vår goldonder och riktar hennes nos mot Jorden”.

Goldonder Aniara, rymdfarkosten, har hamnat ur kurs och är nu påväg mot oändlighet och tillintetgörelse. Emigranterna ombord har flytt Jorden (i vår version kallar vi henne Maa) i ett försök att undkomma kärnvapenförstörelse – människan har förstört sin hemplanet och kolonier på Mars och Venus är desperata lösningar.

Tusentals enorma skepp – skeppets längd är sexton tusen fot – bär åttatusen emigranter var. Vårt skepp Aniara är ett av dem, då en asteroid träffar henne och hon kastas ur sin kurs. Snart når verkligheten ikapp oss: vi har tappat bort oss, “ingen återvändo längre möjlig”.

Är det inte just vad som händer idag? Och nu talar jag inte on Netlixfilmen Don’t look up (som troligen är inspirerad av Aniara?). Det globala kärnvapenhotet syns inte varje stund – det finns där, såklart, spänningen är extremt hög i början av år 2022. Men klimatkrisen är här, synlig och accelererande. Ändå vill vi fortsätta som vanligt, förändring är smärtsamt. Lägg till spektakulära rymduppvisningar och försök till att hitta teknologiska lösningar, istället för att avsluta den vansinniga jakten på evig ekonomisk tillväxt – vi hoppas på en snabb lösning. Så här har ni, en miljon gondi, någon? (Visst är Don’t look up en samtidsdokumentär?)

Men vi, passagerarna, fortsätter dansa, för minnet av hur det var är starkt och nostalgin ger en snabbare tröst än förändring och verklig handling.

Sannerligen – som vi sjunger i Relief to forget (sång 1) – minnet av ett försvunnet land, skymten av det mytomspunna Karelen med “ett vattenglim bland träden” påminner oss om vad vi håller på att förstöra. Och allt vi vill göra är dansa “tills solen rinner upp i Jordens dal.”

Aniara: fragments of time and space (2019)
Libretto: Dan Henriksson, baserat på Harry Martinsons Aniara (1956)
Musik: Robert Maggio
Produktion & världspremiär: Klockriketeatern (FIN) och The Crossing (USA)

Sång 5:  We still pursue
the customs formed on Earth 
 

NARRATOR
Our soul is gnawed by dreams, forever rubbing
dream on dream in search for something real,
A reward of ten million gondi
- a highly coveted sum of money -
is offered to the one who turns our goldonder
and steers her prow towards Maailma
 
CHOIR
We still pursue the customs formed on Earth 
and keep the usages of Maa
Dividing time into a day and night 
we feign the break of day, dusk, and sunset
 
Though space around us is eternal night 
so starry-cold that those who still abide
on Maa have never seen its like.
Our hearts have joined with the chronometer
in following the sunrise and the moonrise. 
Now it is summer night, Midsummer night: 
the people stay awake hour after hour
In the great assembly-room they all are dancing 
Thay are all dancing until the sun comes up on Maa
Goldonder Aniara shuts
We still pursue the customs formed on Earth

MIMAROBEN & CHORUS
Seldom do we take the slightest note
of our majestic wonder of a boat
This craft’s length is sixteen thousand feet, 
its width three thousand and the population
milling in its vaults eight thousand souls
That it was built for large-scale emigration,
that it is only one ship out of thousands 
which all, of like dimensions, like design,
ply the placid routes to Mars and Venus, 
that we alone had canted off our course…

NARRATOR 
When it struck the High Command 
that we, alone, had canted off our course

NARRATOR & CHORUS
that there would never be a turning back 
and laws obtaining in the outer field
were different from those in clear control 
of placid flight-routines in inner space,

NARRATOR
Until one day the ranking astrolabe 
informed us that we were no longer lying
In the inner field, but everything 
that could be done would certainly be done
So life within the outer field would be 
a pioneering voyage and a probe,
The farthest so far toward the field beyond

CHORUS
We still pursue the customs formed on Earth 
We still pursue the customs 
We still pursue, still pursue
We still pursue